Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

torsdag 21 september 2017

Sramliga #5 Vejle

Så var det dax för sista SRAMliga loppet för i år... det är verkligen en rolig cup med både utmanande banor och supertufft motstånd med tanke på att det är UCI-klassade tävlingar! Mitt mål för helgen var att få bra teknikträning, hålla mig på hjulen och helst inte komma sist ;) Jag åkte dit med Malin, Warren och kidzen... vi åkte redan på lördag för att hinna några varv på banan innan det var dax för race på söndagen. Banan var tuff med många höjdmeter ca 200 per varv så benen skulle definitivt få bekänna färg. Fanns inga A- och B-spår men det var nog mest för att det inte fanns något ställe att dra ett lättare B-spår. Många tighta svängar både uppför och utför men banans underlag var fint preparerat. Dock var där en hel del rötter som var ganska hala efter regn som kommit i veckan. Väderprognosen visade uppehåll för söndagens race.

Tyvärr är inte väderprognosen så mycket att lita på... När Warren startade öppnade himlen sig och det spöregnade stora delar av hans lopp men det spela ingen roll för Warren för han tog hem det hela ändå... både racet och totalen :) Grymt kört!! När jag skulle starta droppade det bara lite men det hade ju blivit riktigt blött på banan... ska jag vara ärlig så var jag ganska sugen på att packa in cykeln i bilen och åka hem men som tur är så växer hornen ut när man väl ställer sig på startlinjen och tankarna var snabbt ett minne blott ;) 

Foto: Brian Lykke Hansen

Foto: Brian Lykke Hansen

Starten gick på blöt och tungtrampad gräsmatta... fick ingen bra start! Det blev trångt och jag vågade inte vässa armbågarna riktigt så mycket som jag hade behövt för att placera mig bättre i startfältet. Blev förvånad på första varvet att banan hade klarat regnet så bra... det var bara alla rötter som hade blivit superhala och gjort banan lite mer tungtrampad... dock hade de stängt en av de svåra utförskörningarna, vilket var tur för den hade jag lite problem med redan dagen innan på träning när banan var betydligt torrare. Annars var banan riktigt underhållande :)

Foto: Brian Lykke Hansen

Foto: Brian Lykke Hansen

Det som är kul med dessa lopp är att vi är bara tjejer på banan... jag vet att när jag ser någon längre fram så kör vi i samma klass och de ger mycket motivation att pressa hårdare! Jag lyckdes plocka 2 placeringar under loppet vilket gav mig en 10e plats av 13 startande. Nöjd... nja men jag hade 2 min upp till tjejen framför så det hade behövts en extra växel för att fixa det men jag ser framemot nästa år och förhoppningsvis kan detta ge lite motivation för vinterns monarkpass :)

Foto: Brian Lykke Hansen

Nu till helgen är det dax för Västgötaloppet i Ulricehamn, sista loppet i långloppscupen. Ska bli spännande att se hur kroppen klarar att levererar under 8 mil... Längesedan jag körde den distansen!! Men det är ett fint långlopp så därför vill jag gärna köra :) Det är bara att gasa och se hur länge det räcket... rapport kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar