Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

tisdag 27 september 2016

Västgötaloppet, långloppscupen #9 Finalen!!

Så var det dax för det sista loppet i långloppscupen för i år... Västgötaloppet i Ulricehamn. Det är väl även sista tävlingen för min del denna säsongen. Arrangörerna har jobbat mycket på banan inför årets lopp och det utlovades mycket mer stig... förra året var ett riktigt grusvägsrally men dock en hel del höjdmeter. I år är banan 78 km och innehåller 1100-1200 höjdmeter. Jag kom upp dagen innan pga att vi damer startade kl 10.15 med egen damstart... verkligen kul :) Tycker det är superbra när arrangörerna ger oss damer möjlighet att köra vårt eget lopp även om det innebär mycket solokörning.

Koppen har ju inte varit riktigt på topp den senaste tiden och jag har verkligen försökt att göra det bäst av det för att kunna prestera så bra som möjligt ända in i slutet av säsongen... Jag värmde upp ordentligt innan starten med tanke på att den börjar med en lång backe... Det var en liten damskara som radade upp sig i startfållan innan starten. Var ganska förvånad att det var så mycket folk på plats för att titta :) Kände mig ganska avslappnad inför starten... Visste att jag skulle behöva slå Jennie Stenerhag om jag ens skulle ha chans att vinna totalen och den chansen var ju rätt liten men allt kan hända...

foto: Linus Eriksson

Starten gick... vi började klättra, jag la mig i ett rimligt tempo, vet att höften gärna börjar krångla om jag trycker på för mycket uppför. Ungefär i mitten av backen släpper jag en lucka till Jennie... inte värt att bränna sig så här tidigt.


foto: Henrik Öijer

Efter ca 5-6 km börjar dom släppa bakifrån och resten av loppet blir en solokörning... skymtar Jennie framför mig vid något tillfälle men får tidrapporteringar att lucka bara växer och växer... har lite sämre koll bak men har inte sett någon och fick en tidrapportering ganska tidigt i loppet ät de var ca 1 min bakom... Ser verkligen till att disponera loppet efter vad kroppen går för. Arrangörerna har verkligen gjort ett helt underbart arbete med banan som är både kuperad och har många fina stigpartier... Underhållande körning från start till mål!! Många hejarrop längs banan som piggar upp :) Går i mål som 2a ca 6 min efter Jennie, hon kör verkligen i en liga för sig!! Det innebär att jag även slutar som 2a i totalen i långloppscupen :)


foto: Alex Lapajne

Jag har verkligen haft en superbra säsong :) Mina BMC-cyklar har funkat ypperligt!! Vill tacka alla våra sponsorer för en fin support under säsongen. Tyvärr kommer vårt team att läggas ner till nästa år pga att en av våra stora sponsorer kommer att avsluta sin verksamhet men vi i teamet har haft ett fantastiskt år och kommer att kunna se tillbaka på året med glädje :)  Nu väntar lite välbehövlig vila och senare i höst en operation av höften. Mina förhoppningar är att vara tillbaka någon gång nästa säsong men rehab-träningen får gå i första hand... Uppdatering kommer!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar