Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

måndag 8 augusti 2016

Finnmarksturen, långloppscupen #7

Åkte upp till Ludvika i lördags för att köra Finnmarksturen på söndagen... väl upp i Ludvika så ser vi att det är festival. Nere på gatan utanför vårt hotellfönster står ett tält där det spelas livemusik, jättetrevligt om man inte ska upp tidigt och cykla dagen efter ;) Vaknade på söndagsmorgon och kände mig trött och energilös var inte alls sugen på att köra lopp... vilken tur att jag gjorde det i alla fall :) Min höft har bråkat en del på sistone och jag har fått äta en del smärtstillande för att stå ut... Så jag var inte så säker på formen heller!!

Värmde upp ganska lätt... kändes ganska okej. Visste att de skulle komma en del backar i loppet så då skulle kroppen få bekänna färg på riktigt. Vi damer i tävlingsklass hade fått egen damstart, 30 min innan resten av fältet skulle släppas. Jag gillar verkligen egen damstart och 30 min är riktigt bra så stort tack till arrangörerna. Starten gick... blev ganska skapligt tempo men ingen som riktigt var sugen och gå upp och dra på ordentligt förrän i första backen då triggades tempot upp och fältet sprack upp.


Starten :)

Jag tappade tyvärr täten redan då... dom var fyra stycken som gick iväg och vi var ett par som försökte täppa den men den gick aldrig. Vi i andraklunga såg att kvartetten framför oss började spricka upp och ganska snabbt hade vi hämtat in två av åkarna... så helt plötsligt var vi fem stycken i den jagande gruppen och vi fightades om en tredjeplats. Helt plötsligt började hornen växa och motivationen  komma krypande. Vi fick med jämna mellanrum tidrapporteringar om hur långt vi hade upp till tätduon men även hur det såg ut bakom oss, tack för det Ulf, otroligt skön info att få under loppets gång. Är inte bortskämd med det i vanliga fall men det underlättar verkligen :) Vår grupp sprack upp och mot slutet var vi tre, jag, Nellie och Ivanda. Jag tror att vi alla var lite osäkra på var vi hade varandra vilket bara ökade spänningen i loppet. Sista halvan av loppet består av fem backar... där den femte och sista nog är värst. Vi gick in i den backen tillsammans men det var jag och Nellie som gick över samtidigt, vet inte riktigt var Ivanda släppte... Då var vi två kvar... Inte så ofta jag har varit i denna situationen att köra om en pallplats och samtidigt ta taktiska beslut inför en kommande spurt och dessutom vet jag att Nellie är superstark... Ni kan tro att hjärncellerna fick jobba på högvarv och alla som har kört ett långlopp vet ju hur mycket energi man sparar till dom, hjärncellerna alltså ;) Nellie gjorde ett försök att bli kvitt mig ca 2 km innan mål men jag lyckades bita mig fast... Var inte riktigt beredd på den stöten... Kommer inte riktigt ihåg var jag gick om men helt plötsligt låg jag först på väg in mot stadion där målgången var, usch vad dumt detta blev då tänkte jag... alla vet ju att det är bäst att ligga på hjul om man ska vinna en spurt... tänkte att jag får prova att dra ganska tidigt så kanske Nellie inte riktigt hinner vara med på noterna, så precis när vi svänger ner på upploppet så sticker jag, känner att hon är med mig hela vägen men hon kommer inte riktigt om så jag kniper tredjeplatsen! Jäkligt skön känsla men samtidigt lite tråkigt när det är en klubbkamrat... men vi krigade på jäkligt bra båda två och jag drog det längsta strået den här gången :) Min BMC teamelit 01 fungerade utmärkt och softtalien fick verkligen jobba på stigpartierna. Stan`s Valorhjul rullade riktigt snabbt på de lättåkta grusvägarna.     



Spurten :)

Pallen ;)

Nu återstår det två deltävlingar i långloppscupen och med helgens poäng går jag upp i ledning i totalen... men den är långt ifrån säker men det är kul så länge det varar ;) Nu ska jag försöka hitta ny energi och kurera min höft på bästa sätt inför nästa långlopp som är Bockstensturen om ett par veckor. På återseende!!

2 kommentarer:

  1. Grattis, du var grymt stark i söndags! Fick verkligen bekänna färg när jag hängde på er 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Maria :) Jag gillar verkligen damstart!! Fick du punktering? Letade efter dig på pallen men såg inte dig och förstod att något måste ha hänt?!

      Radera