Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

söndag 19 juni 2016

Bike Four Peaks, etapp 4

Så var det då dax för den 4 och sista etappen... Jag hade sovit ganska dåligt... legat och grubblat en del på sista DH segmentet som var 7 km långt och dalade 1000 höjdmeter!!! Jag tappade ju ganska mycket på etapp 3 och den var inte hälften så lång... Ja och sedan gjorde jag det dumma att kolla på ett youtub-klipp... inget bra om man vill sova gott ;) Etappen för dagen var 49 km och ca 2000 höjdmeter och banprofilen såg ut så här:




Starten gick och det blev ganska ryckig körning till det att masterbilen släppte oss i botten av första backen, benen kändes sjuk sega och jag tänkte hur ska det här sluta... men sedan när klättringen började så kom benen igång bra. Vädret var också mycket trevligt sol och nästan klarblå himmel! Ja, känslan var bra det vara bara ett orosmoment... DH men det lyckades jag förtränga ganska bra :) Var faktiskt förvånad att jag hade så mycket krut i benen. Detta etapploppet har jag inte haft en enda dag som jag totalt havererat utan jag har pulsat bra och benen har varit ganska likvärdiga alla dagarna... Kan ev. bero på att etapperna har varit förhållandevis ganska korta om man jämför med tex Beskidy och klättringarna har gått på snällare underlag än Beskidy. Hade ingen aning om hur jag låg till på dagens etapp det enda jag tänkte på var att plocka tid i klättringarna. Och... så kom vi till slut till det där avslutande DH segmentet på 7 km och en fallhöjd på 1000 meter som jag hade oroat mig för som faktiskt gick över förväntan... lite komiskt och väldigt typiskt mig :) Den var till och med riktigt rolig emellanåt. I torrt före hade den varit riktigt underhållande hela vägen tror jag. Blev bara passerad av 2 damer denna dag... lite framsteg tycker jag! Kom i mål på en 9e plats och slutade totalt på en 8e plats av ca 50 damer, vilket jag är ganska nöjd med!! Så det blev ett bra avslut på semestern... 





En lite sammanfattning av Bike Four Peaks: Otroligt fin natur med spektakulära vyer. Bra arrangemang. Jag tycker tyvärr att det är för mycket grusväg och något för korta etapper. Dock är det inte ett otekniskt lopp med tanke på DH sektionerna som finns med. Men hade önskat mer single track avsnitt båda uppför och utför.

Nu beger vi oss hemåt för att börja ladda inför fortsättningen av säsongen (och ev. jobba;)) på hemmaplan :) Närmst på schemat är X-cup nästa helg som går på Vallåsen som är en bike park a la DH... lite kul faktiskt. Vi får se om benen och resten av kroppen har återhämtat sig till dess.

2 kommentarer:

  1. Grattis till en fin prestation Sandra! Klart att du ska vara nöjd med din 8:e plats! Det verkar otroligt roligt att köra etapplopp, men också tufft. Imponerande att ni orkar två så nära varandra med allt vad innebär utöver själva cyklingen. Ses på Vallåsen! Kram Nellie

    SvaraRadera
  2. Tack Nellie :) Jo men jag är nöjd men man vill alltid prestera lite bättre ;) Det är jättekul att köra etapplopp, det måste du testa tror det hade passat dig!! Men det är inte optimalt att köra så tät inpå, kroppen hinner inte återhämta sig ordentligt. Vi ses på Vallåsen :) Kram

    SvaraRadera