Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

måndag 28 september 2015

Långloppscupen #9 Västgötaloppet

Så var det dax för sista loppet i långloppscupen, Västgötaloppet i Ulricehamn. Jag får väl erkänna att tävlingsmotivationen börjar tryta lite. Det har varit en lång säsong i år och jag har kört tre etapplopp, så ja det är kanske inte så konstigt. Vurpan mitt i gjorde inte heller det hela lättare. Men samtidigt svårt att klaga när det var strålande sol,varmt och skönt när vi väl var framme i Ulricehamn i lördags morse. Vi körde upp på morgonen, det blev lite tidspress men vi hann i tid :)

Loppet börjar med en startbacka som heter duga... Kände direkt i starten att det var jobbigt med andningen och då är det verkligen svårt att kunna gå på max i en så tuff backe, benen bara stumnar. Tappade många placeringar på vägen upp... tror jag låg på 8e plats när vi väl kom över krönet. Cyklade förbi 2 tjejer ganska snabbt och kom ifatt den 3e efter ett tag, vi körde ihop under ganska lång tid. Märkte att hon hade lite svårt att hänga på i backarna så jag försökte rycka varje gång jag fick möjligheten och till sist lyckades jag... Jag var lite orolig att jag hade sprängt mig på kuppen men det fick tiden utvisa. efter ca 4 mil började andningen ge med sig och kroppen började funka riktigt bra vilket också gav lite extra energi. När det var ca 5 km kvar så tyckte jag att jag skymtade Ivanda men var inte riktigt säker och det var ganska långt före mig... men tänkte skam den som ger sig. Plötsligt får jag en tidrapportering av min klubbkompis som står i spåret och hejar på, att hon bara är ca 20 sek före mig. Då växer hornen ut på riktigt :) Tar inte lång tid innan jag är ifatt, jag ser att Ivanda ser trött ut men jag börjar också känna mig väldigt sliten i benen. Alex hade sagt innan loppet att det skulle komma en brant backe precis innan målet så jag tänkte att jag får väl försöka rycka då... benen bara skrek och det var inte långt ifrån kramp men det gick, det höll hela vägen. Passerade mållinjen som 4e dam, väldigt nöjd. 




Slutade på en 3e plats totalt i långloppscupen :) 




Nu är det lite tävlingsvila som gäller och det blir förhoppningsvis en fin höst med många fina träningspass i skogen. I slutet av Oktober sätter den Danska vintercupen Slushcup igång, till dess har nog tävlingssuget åter kommit krypande :).    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar