Långloppscupen

Långloppscupen
Vinst på Ränneslättsturen

onsdag 10 juni 2015

Beskidy MTB trophy

Beskidy MTB trophy är ett etapplopp i södra delarna av Polen. Det är uppdelat på 4 etapper. Totalt ca 280 km och 10 500 höjdmeter... Med andra ord ett tufft race :) Vi kom ner till Istebna som är en skidort dagen innan racet skulle starta. Vi hade hört redan innan att det skulle vara ett ganska tekniskt lopp både utför och uppför! När vi hämtade ut nummerlappar vid starten passade vi även på att cykla lite av banan... Och ja, den var teknisk med mycket rötter och stenar. Jag tänkte bara inte hela banan ser ut så här ;)

Vi börjar med etapp 1 som var ca 64 km och 2400 höjdmeter. Fick en bra start... Sedan tog det ca 10 min så kom första vurpan och det var en onödig sådan. Hände enbart för att alla är lite övertaggade och ska förbi fast det inte finns plats... Som tur var gick inget sönder på cykeln och jag fick bara lite skrapsår här och var! Upp på cykeln igen och iväg. Kände mig lite stressad och pulsen stack iväg lite onödigt mycket... Kroppen kändes förövrigt bra och benen svarade bra i klättringarna och OMG vilka klättringarna, fick gå på ett par ställe! Sedan ska vi ju inte snacka om nerförskörningarna... Branta, långa och med mycket lösa stenar. Fick krampkänning i höger vad tidigt i loppet så tappade en del tid under nerförskörningarna och jag som redan är lite långsam utför :) Men vilken härlig etapp, den bjöd verkligen på allt! Gick i mål som 3:e dam i kat. 30-39, mycket nöjd och glad på tiden 4.18.43.




3:e plats etapp 1


Etapp 2 bjöd på ca 85 km och 2800 höjdmeter... Behöver jag säga mycket mer! Solen sken och det var betydligt mycket varmare. Kände mig lite sliten från gårdagen och frågan är ju alltid "gick jag ut för hårt igår". Jag kände redan i starten att kroppen inte var på G idag men tänkte det blir nog bättre men det blev det inte... Och jag led verkligen av värmen. Men åter igen vilken bana, riktigt kul och varierande. Fick även idag hoppa av och gå i de brantaste partierna men det var jag inte direkt ensam om att få göra! I slutet av loppet kände jag mig riktigt trött och det gick inte fort... just då kom tjejen som kom 4:a igår och körde om... ville hänga på men det gick inte. Gick i mål som 4:a på tiden 5.50.32

Etapp 3 var ca 64 km och 2500 höjdmeter, skönt med lite lugnare tur idag...eller ;) Kände mig mycket fräschare... benen svarade bra redan från start! Viken skillnad från gårdagen... jag tyckte inte ens att solen och värmen var påfrestande idag. Jag förstår inte riktigt hur dom har lyckats lägga så fina turer varje dag och att vi samtidigt utgår från samma ställe, tycker det är helt otroligt! Gick om gårdagens 3:a ganska tidigt i och körde en del ihop med 2:an men som jag gick ifrån under loppet och höll 2:a platsen ända in i mål :) Trött och mycket glad gick jag i mål på 4.54.56.


2:a plats etapp 2


Sista etappen, etapp 4 var återigen en ganska tuff etapp som bjöd på 69 km och 2800 höjdmeter. Innan sista etappen låg jag 2:a i totalen och jag hade planer på att det skulle förbli så :) Men redan på uppvärmningen kände jag mig ganska sliten... Tänkte att jag får starta lite lugnare idag med tanke på alla höjdmeter som skall bestigas. Det var återigen dag med strålande sol och jag trodde emellanåt att jag skulle avlida av värmeslag! Det tuffa med alla stigningar var att det ofta var mycket lös grus så det var inte helt enkelt att bara trycka på för då fick man lätt släpp på bakhjulet. jg såg aldrig damen som för tillfället låg 4:a i totalen, det enda jag visste var att hon var framför mig vilket inte var så bra... 3:an körde jag en del ihop med till och från. Jag hade verkligen behövt mina pangben från gårdagen om jag skulle haft en chans på 2:a platsen i totalen. Gick i mål som 3:a på tiden 5.27.36.

Slutade 3:a totalt av 15 st startande i min kat, vilket jag är supernöjd med var ändå en gnutta besviken att jag inte klarade att behålla min 2:a plats... men med tiden kommer jag inte tänka så mycket mer på det :) Totalt blev det 279 km och 10 450 höjdmeter på tiden 20.31.48. 118 placering over all av 311 startande i långa distansen. 


3:a i totalen :)  

Beskidy MTB Throphy var ett otroligt bra arrangemang!! Riktigt kul etapplopp, roliga banor med bra blandning av tuffa stigningar och svåra down hill segment och riktigt fina singel track avsnitt uppblandat med grusväg och en del asfalt. Det är ett etapplopp jag varmt kan rekommendera till alla som vill testa på ett tufft race för en ganska hyfsad peng. Vi träffade även en del andra trevliga svenska cyklister som var där b.la Atle Hansen, Johan Raud och Petra Lennartsdotter. Sedan var där också väldigt många danskar, många som vi känner sedan innan genom dust- och hotcup.  


Middag m Atle och Johan

Så nu packar vi bilen och drar vidare till Slovenien för lite semester (träningsläger) vilket ska bli helt underbart :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar